Mijn aanpak

MIJN AANPAK

Leefstijlcoaching is maatwerk. Het is een proces dat voor iedereen anders is.

Soms is er geen volledig gedragsverandertraject nodig om je leefstijl te verbeteren en volstaat een moment van exclusieve aandacht voor jou.

Daarom bestaat mijn coaching aanbod uit twee richtingen:

De eerste richting bestaat uit een traject van 5-8 sessies ten behoeve van een duurzame gedragsverandering op het gebied van leefstijl. Bijvoorbeeld blijvend gewichtsverlies, gezond en lekker eten, meer bewegen zonder tegenzin, algemene handvaten voor een gezonder leven, betere work-life balance.

De tweede richting bestaat uit flexibele losse sessies gericht op een moment exclusieve aandacht voor jou. Waarbij jij de sessie kunt gebruiken om samen met mij in te gaan op wat er op dat moment relevant is voor jou om te bespreken. Waarna wij samen tot inzicht, helderheid en een actieplan komen.

• DUURZAME GEDRAGSVERANDERING (TRAJECT)

Klik hieronder voor de toelichting

Makkelijker gezegd dan gedaan!

 

• Je moet gewoon wat meer bewegen

• Je moet gewoon wat gezonder eten

• je moet gewoon wat minder hard werken

• Je moet gewoon wat meer tijd voor jezelf nemen

Zeg eens eerlijk, hoe vaak krijg je dit advies? En hoe vaak geef je dit advies zelf?

Het klinkt allemaal zo logisch en ja, vaak ligt daar inderdaad de oplossing voor jouw mentale en/of fysieke ‘probleem’. Maar het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan! En als het al lukt om het te doen, dan is de volgende uitdaging om het ook te blijven doen. Het nieuwe gedrag moet een moeiteloze gewoonte worden zodat je energie overhoudt voor de leuke dingen in het leven.

Maar hoe doe je dat?

Als leefstijlcoach specialiseer mij in het bewerkstelligen van duurzame gedragsverandering op het gebied van de BRAVO leefstijlfactoren: Beweging, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. 

Simpel gezegd houdt dit in dat ik je als coach kan helpen bij het leiden van een fijn, gezond en succesvol leven. Op een haalbare en blijvende manier! 

Vaak ligt de focus voor een duurzame gedragsverandering bij een ‘gezonder eetpatroon’, ‘meer beweging integreren in het dagelijks leven’ en een ‘betere work-life balance, en komen daar vanzelf andere onderwerpen zoals stress & ontspanning en niet-helpende gedachten ter sprake.

Tijdens een gedragsverandertraject is bewustwording de belangrijkste eerste stap, waarop het zoeken naar jouw (intrinsieke) motivatie volgt. Daarna formuleren we een concreet doel en maken we samen een een behapbaar actieplan om naar dit doel toe te werken. Hierbij kijken wij ook naar je persoonlijke krachten en valkuilen, waaronder de sociale omgeving. Door de uitvoering van het actieplan te monitoren en analyseren, tackelen wij samen de obstakels. Zo werken we stap voor stap toe naar een duurzame gedragsverandering die zorgt voor een haalbare en blijvende leefstijl die aansluit bij jouw behoeften.

• ‘Inbetween goals is a thing called life that has to be lived & enjoyed.’ •

 
Het formuleren van en werken aan jouw doel moet een proces zijn waar je energie van krijgt. Het vinden van de juiste motivatie en het pas dat bij jouw leven en persoonlijke behoeften past, zal hiervoor zorgen. Als coach is het mijn taak om je hierbij te helpen. Niet om je te vertellen dat je iets (niet) moet doen, waar jij je niet comfortabel bij voelt of waar je (nog) niet klaar voor bent.

 

Omdat ik begrijp dat een traject afnemen bij iemand die je nog niet kent een grote stap is, starten wij een eventueel traject altijd met een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.

• 'EEN MOMENT VOOR JOU' (LOSSE SESSIES)

Klik hieronder voor de toelichting

Zoals ik in de introductie al schreef: soms is er geen volledige gedragsverandering nodig om je leefstijl te verbeteren, soms volstaat slechts een moment van exclusieve aandacht voor jou.

Om die reden bied ik naast een gedragsverandertraject ook losse op zichzelf staande sessies van 75 minuten aan.

Deze sessie kun je inplannen wanneer jij behoefte hebt aan een exclusief moment aandacht voor jou. Bijvoorbeeld als je even niet lekker in je vel zit, het overzicht kwijt bent, je een belangrijke keuze moet maken of als je gewoon even je gedachten de vrije loop wilt laten, zonder concrete hulpvraag.

Tijdens deze sessies maak ik gebruik van de bewezen effectieve combinatie van steunende en structurerende gespreksvoering in combinatie met actieve middelen zoals motiverende gespreksvoering, cognitieve gedragstherapie en actiegerichte technieken.

Door deze combinatie zal de sessie enerzijds voelen als uitlaatklep en zul je daarnaast na elke sessie inzichten, helderheid en een actieplan hebben, waardoor je na de sessie zelfstandig aan de slag kunt en er ook op de lange termijn profijt van zult hebben.

Na afloop van de sessie kun jij zelf bepalen of je nog een vervolgsessie wilt inplannen en zo ja, op welke termijn.